Vihreä peltomaisema, silta ja talorykelmät kesällä.

Visit Kangasalan kumppanuusverkosto

Visit Kangasalan kumppanuusverkostoon ovat tervetulleita kaikki Kangasalan matkailu-, tapahtuma-, ja kulttuuritoimijat. Tavoitteena lisätä yhteistyötä ja verkostoitua alueen yritysten välillä, kasvattaa osaamista ja vahvistaa yhdessä Kangasalan matkailubrändiä.

Kumppanuusverkoston jäsenet saavat näkyvyyttä Visit Kangasalan sivuilla ja voivat osallistua yhteisiin markkinointi- ja kehittämistoimenpiteisiin.

Kumppanuusverkosto kokoontuu säännöllisesti suosituilla aamukahveille ajankohtaisten aiheiden pariin.

Teemme yhteistyötä Visit Tampereen, Pirkanmaan matkailun ja muiden alueellisten matkailutoimijoiden kanssa. Kumppanuus on maksuton kaikille Kangasalan matkailu-, ravintola-, kulttuuri- ja tapahtuma-alan toimijoille.

Tervetuloa mukaan!

Ilmoittaudu mukaan toimisto@visitkangasala.fi

Tilaa VisitKangasalan matkailutoimijoille tarkoitettu kumppanuusverkoston uutiskirje TÄSTÄ

Haluatko tietosi mukaan VisitKangasalan sivuille?

VisitKangasalan sivuilla näkyminen on paikallisille matkailuyrityksille maksutonta. Tiedot yrityksistä tulevat sivuillemme VisitFinlandin DataHubista, jonne yritykset syöttävät tiedon palveluistaan. DataHub mahdollistaa suomalaisen matkailualan yritys- ja tuotetiedon jakamisen yhdestä paikasta useisiin eri kanaviin samalla. Syöttämällä tiedot DataHubiin, tiedot näkyvät paitsi VisitKangasalan, myös VisitTampereen sivuilla. Mikäli tarvitset apua tietojen syöttämisessä ja DataHubin käyttöönotossa, autamme mielellämme! Ota yhteyttä matkailuasiantuntija Maria Eskeliseen, maria.eskelinen@visitkangasala.fi, p. 041 314 7221.

Visit Finlandin DataHub: https://datahub.visitfinland.com/

Vinkkejä käyttöön:

  • Tuotetyypit ja niiden kautta avautuvat alakategoriat määrittelevät sen, minne esimerkiksi meidän sivuillamme tuote tulee. Niiden kanssa kannattaa olla siis tarkkana, eli toisaalta pitäytyä siinä mitä kohde aidosti on, ja toisaalta valita tarpeelliset.
  • Jos kohteessa on hyvin erilaisia tuotteita, kannattaa niistä tehdä jokaisesta oma tuotteensa (esimerkiksi ravintolasta oma, kokoustilasta oma, näyttelystä oma).
  • Kun tuote on luotu, se lähtee ensin vielä tarkistettavaksi (eli ei heti näy sivuilla).
  • Kun alat luoda tuotetta, ohjelma tarjoaa ensin mahdollisuutta tehdä sen englanniksi. Painamalla plussaa kohdassa ”Lisää kieliversioita” voit luoda myös suomenkielisen tuotteen. Valitse ”Suomi” ja sen jälkeen paina ”Lisää kieliä”. Nyt näkyy kaksi välilehteä, toinen englanniksi, toinen suomeksi. Jos et aio tehdä englanninkielistä versiota, poista se painamalla rastista. Jos tuotteen tekee englanniksi, tulee yrityksellä olla englanninkielinen verkkosivu, jossa palvelu on vähintäänkin mainittu.
  • Vain tähdellä merkityt kohdat on pakko täyttää, ei siis esimerkiksi hintaa tai päiväkohtaisia aukioloaikoja.

Yleisimpiä ongelmia ovat:

  • Tuotteelle on valittu liikaa ja vääriä kategorioita (max 5 kpl, ja niitä mitä juuri te tarjoatte, ei niitä mitä lähistöltä muilta löytyy)
  • Kuvat ovat laadultaan huonoja tai niistä puuttuvat kuvailutekstit/muita tietoja. Ensimmäisen kuvan (kansikuva) kannattaa olla vaakakuva.
  • Jos kertoo palvelun olevan esteetön, tulee tästä olla tietoa verkkosivuilla.

Vinkki: Tekoäly tarjoaa oivan apuvälineen myös käännösten tekemiseen. Jos tarvitset esimerkiksi englanninkielistä tekstiä verkkosivuja tai tuotetta varten, syötä tekoälyyn (esim. ChatGPT) teksti suomeksi ja pyydä kääntämään teksti englanniksi. Tarkista kuitenkin aina käännös, erityisesti nimet voivat tuottaa vaikeuksia.

Infoa matkailutoimijoille

Matkailudataa Pirkanmaalta (VisitTampere): https://visittampere.fi/yrityksille/palvelumme-matkailuyrityksille/ennakointi-ja-tiedolla-johtaminen/

Vastuullisuus

STF-ohjelman pääsivu:

https://www.visitfinland.fi/liiketoiminnan-kehittaminen/vastuullinen-matkailu/sustainable-travel-finland

Vastuullisen toiminnan kehittämissuunnitelma, tämän voi ladata omaan käyttöön:

https://visittampere.fi/wp-content/uploads/2023/07/vastuullisuussuunnitelma_Pirkanmaa_KOVA.pdf

Maksuton hiilijalanjälkilaskuri matkailuyrityksille: https://co2calc.visitfinland.fi/

Vinkkejä vastuullisuusviestintään (VisitFinland): https://www.businessfinland.fi/48e735/globalassets/finnish-customers/02-build-your-network/visit-finland/julkaisut/kestavan_kehityksen_yritysopas_a4-v5_web.pdf

Kansainvälisyys

Matkailuyrityksen kansainvälistymisopas (VisitFinland): https://www.visitfinland.fi/4aff86/globalassets/visitfinland.fi/vf-julkaisut/2023/vf-kansainvalistymisopas-2023.pdf

Tunnista kohderyhmäsi, asiakkaasi ja vahvuutesi (VisitFinland)

https://www.visitfinland.fi/4adb6a/globalassets/visitfinland.fi/vf-julkaisut/2023/tunnista-kohderyhmasi-asiakkaasi-ja-vahvuutesi.pdf

Digitaalisuus

VisitFinlandin DataHub: https://datahub.visitfinland.com/

Ohjeita DataHubin käyttöön: https://datahub.visitfinland.com/faq

Matkailuyrityksen Digiloikan ABC (VisitFinland): https://www.businessfinland.fi/49d175/globalassets/finnish-customers/02-build-your-network/visit-finland/julkaisut/matkailuyrityksendigiloikanabc.pdf

Digitaalisen asiakaskokemuksen käsikirja (VisitFinland): https://www.businessfinland.fi/497f30/globalassets/julkaisut/visit-finland/tutkimukset/2020/digitaalisen_asiakaskokemuksen_kasikirja_destinaatioille_2020.pdf

Digitaaliset jakelukanavat -opas (VisitFinland): https://www.visitfinland.fi/49c61c/globalassets/visitfinland.fi/vf-julkaisut/2023/vf_digitaaliset_jakelukanavat_opas_052023.pdf

Muita:

Yhteistyön askeleet kulttuuritoimijalle. Mukaan matkailuun (VisitFinland): https://www.visitfinland.fi/492776/globalassets/finnish-customers/02-build-your-network/visit-finland/julkaisut/yhteistyon-askeleet-matkailuun-kulttuuritoimijalle-2021.pdf